Jaarverslag IJmuider Reddingsbrigade 2020

Het jaar 2020 was in alle opzichten bijzonder voor de IJmuider Reddingsbrigade. In het IJRB Jaarverslag 2020 lees je hier alles over.

Inleiding

2020 was in alle opzichten een bijzonder jaar, voornamelijk door de coronacrisis. Toch is in 2020 het aantal leden, tegen verwachtingen in door de coronacrisis, toegenomen. De IJRB wil graag al onze leden bedanken voor het geduld en het begrip.

In 2020 zijn 2 gewaardeerde bestuursleden afgetreden; Ron de Vlieger als secretaris en Dennis Uijtendaal als bestuurslid zwembad. Ron de Vlieger is opgevolgd door Irene Bal die in haar rol als secretaris de administratie en het archief verder gaat digitaliseren om alles toekomstbestendig te maken. Dennis Uijtendaal is opgevolgd door Kim de Vlieger die het zwembad onder haar hoede zal nemen.

De IJRB heeft zowel de instructie in het zwembad als de preventieve stranddiensten tot 2 keer toe voor een periode moeten staken. Gelukkig konden de stranddiensten in de zomer weer worden hervat. Door de opgelegde reisbeperkingen trokken er veel mensen naar de stranden van Nederland en daarmee ook die van Velsen. Dit heeft op meerdere dagen geleid tot extreme drukte, waarbij de vrijwilligers van de IJRB alle zeilen bij moesten zetten om de hulpverleningen – klein en groot – en de toezichtstaak aan te kunnen. Er zijn minder uren gedraaid, omdat de post een periode is gesloten, maar het aantal hulpverleningen t.o.v. 2019 is 33% hoger.

Het duin aan de zuid- en westkant van het gebouw blijft maar aangroeien, waardoor het directe uitzicht op het strand en de zee steeds minder wordt. Een permanente oplossing ligt er nog niet, al heeft de gemeente Velsen wel aangegeven dat er gekeken gaat worden naar de mogelijkheid om het duin qua hoogte terug te brengen naar het niveau van een aantal jaar geleden.

Lees alles over de vereniging, de zwembadactiviteiten, strandactiviteiten, materiaal, opleidingen en financiƫn in het jaarverslag.

Dit heb ik nog nooit meegemaakt

Kees Buis, Bestuurslid strand

Het was niet altijd makkelijk en er moest veel geschakeld en aangepast worden, maar we hebben het maar mooi met zijn allen gedaan.

Kim de Vlieger, Bestuurslid zwembad

Het zal niemand verbazen dat het aantal opleidingsuren in 2020 een stuk lager lag dan in voorgaande jaren. Toch hebben we nog 101 keer cursus kunnen geven (2019: 181 keer).

Jeroen Groot, Adviseur opleidingen