IJmuider Reddingsbrigade
Postbus 250 | 1970 AG | IJmuiden
Kennemerboulevard 480 | 1976 EL | IJmuiden

Materiaal

Commissie Materiaal

De coördinators Materiaal:

Christopher Broek en Lars Korver

Anti-spam e-mailadres

Taken van de commissie:
De commissie Materiaal zorgt voor alle materiaal van de IJRB. Hieronder valt zowel de aanschaf als het onderhoud.

De coördinator Materiaal stuurt een groep materiaalbeheerders aan. Deze materiaalbeheerders zorgen voor een specifieke deel van het materiaal van de IJRB. Zo zorgt de materiaalbeheerder Groot Reddingsmateriaal voor alle auto’s en boten en de materiaalbeheerder Klein Reddingsmateriaal voor alle overlevingspakken en reddingsvesten. De materiaalbeheerder Communicatie beheert alle communicatiematerialen, van pager tot marifoon. Ook is er een materiaalbeheerder Posten en Gebouwen, die zorgt draagt voor alle vaste en mobiele posten van de IJRB. Verder is er nog een materiaalbeheerder voor kleding, voor EHBO-materialen en voor het computernetwerk.

Het materiaal

IJmuiden – Hulpdienstengebouw “De Waecker”
Dit is de hoofdpost van de IJmuider Reddingsbrigade. Het gebouw heeft op de beganegrond ruimte voor al het materiaal. De eerste verdieping heeft 2 kleedruimtes, 2 toiletten, een dagverblijf met keuken, een EHBO-, opleidings- en administratieruimte. Op het dak is een groot dakterras met zitgelegenheid. Bovenop is een uitkijktoren met alle communicatiemiddelen.

Velsen-Noord – Hulppost
Sinds 2011 heeft de IJmuider Reddingsbrigade een hulppost op strand Velsen-Noord. Deze container is voorzien van een uitkijk, een EHBO-tafel, stromend water en communicatie. De IJRB wil in de nabije toekomst ook nog een voertuig plaatsen op dit strand.

3.20 – Terreinwagen Mitsibushi L200
De 3.20 is één van de twee terreinvoertuigen van de IJRB. Het voertuig is geschikt gemaakt voor het vervoer van liggende patiënten. Zo kan de 3.20 dienst doen als hulpambulance op het – voor normale ambulances onbegaanbare – strand van IJmuiden. De 3.20 wordt bemand door een alarmchauffeur, die speciaal is opgeleid, en een bijrijder, die EHBO kan verlenen.

3.30 – Terreinwagen Mitsibushi L200
De 3.30 is het tweede terreinvoertuig van de IJRB. Beide auto’s zijn voorzien van alle benodigde apparatuur: mobilofoon, C2000, AED, EHBO-koffer, sleeplijnen, scheppen, reddingsvesten, werpzak, brandblusser, omroepinstallatie, sirene en blauwe zwaailamp. De werkcabine is voorzien van hetzelfde brancardsysteem als de ambulancedienst, waardoor de patiënt niet onnodig overgetild hoeft te worden.

3.40 – Kawasaki Mule
De 3.40 is een klein terreinvoertuig in oranje kleuren. Het voertuig is voorzien van een AED, EHBO-koffer, werpzak, veiligheidshesjes, oranje waarschuwingslampen en werklichten. Het voertuig is voor twee personen en bedoeld voor het vervoer van leden en materialen.

0.19 – Rescue III
De 0.19 is één van de drie snelle boten van de IJRB. De polyester boot is van het type Rescue III, ontwikkeld door de firma Mulder & Rijke. De boot is voorzien van een 75 PK E-tec motor van Evinrude. De Rescue III is 4 meter 90 lang en 2 meter 10 breed en biedt plaats aan 3 bemanningsleden en maximaal 3 slachtoffers. De boot beschikt over een mobilofoon, een marifoon, boordverlichting, kompas, sleeplijnen en brandblusser.

3.19 – Rescue II
De 3.19 is één van de drie snelle boten van de IJRB. De polyester boot is van het type Rescue II, ontwikkeld door de firma Mulder & Rijke. De boot is voorzien van een 75 PK E-tec motor van Evinrude. De Rescue II is 4 meter 80 lang en 2 meter 30 breed en biedt plaats aan 3 bemanningsleden en maximaal 3 slachtoffers. De boot beschikt over een mobilofoon, een marifoon, boordverlichting, kompas en sleeplijnen.

3.29 – VSR 4.9
Deze boot is door zijn ranke bouw en lage gewicht (290kg) snel in plané en heeft hierdoor minder vermogen nodig dan conventionele vaartuigen van dit formaat. Dit resulteert in een laag brandstofverbruik en zeer comfortabele vaareigenschappen. De VSR is uitgerust met een 30PK Evinrude E-tec, boordverlichting, communicatiemiddelen en waterdichte ruimtes voor o.a. extra kleding. De VSR is 4 meter 90 lang en 2 meter 10 breed en bied plaats aan 2 bemanningsleden en 2 slachtoffers.

3.39 – PM600
De 3.39 is een van de snelle boten.

3.49 – Waterscooter
De 3.49 is een SeaDoo waterscooter met een 155 pk motor. De waterscooter is met 340 kilo in ondiep water snel te lanceren. De waterscooter is bedoeld voor twee bemanningsleden die een slachtoffer achter op de plank (slede) kunnen vervoeren.

3.28 – SB-Cat
De 3.28 is één van de drie langzame boten van de IJRB. Deze rubberboot is ontwikkeld door de firma Duarry en heeft een 15 PK motor van Johnson. De SB-Cat is 4 meter lang en 1 meter 80 breed en biedt plaats aan 2 bemanningsleden en maximaal 2 slachtoffers.

3.38 – SB-Cat
De 3.38 is de tweede SB-Cat van de IJRB. Beide boten zijn relatief licht (185 kilo) en daarom zeer geschikt als patrouilleboot. Twee bemanningsleden kunnen namelijk zonder problemen de boot lanceren, ook als deze op het zand ligt tijdens eb.

3.48 – Bondsreddingsvlet
De 3.48 is de derde langzame boot van de IJRB. Deze polyester boot is ontwikkeld door de firma Mulder & Rijke. De boot kan worden voorzien van een motor, maar is ook geschikt om te roeien. De vlet is 4 meter 30 lang en 1 meter 70 breed. Door zijn beperkte diepgang is de vlet uitermate geschikt als boot in ondergelopen rampgebieden. De vlet kan tevens veel passagiers of materiaal vervoeren zonder te zinken, dankzij twee grote luchtkamers. Ook dit maakt de boot bijzonder geschikt voor inzetten in rampgebieden.

3.21 – Mobiele post
De 3.21 is één van de twee mobiele posten van de IJRB. De wagen staat vlakbij de vloedlijn, waardoor er vanaf daar makkelijk kan worden gekeken wat er gebeurd op en in het water. Door de opvallende kleuren kunnen kinderen en ouders de wagen gebruiken als oriëntatiepunt als ze elkaar zijn kwijt geraakt.

3.31 – Mobiele post
De 3.31 is de tweede mobiele post van de IJRB. In beide mobiele posten kunnen kleine EHBO-handelingen worden verricht. De posten zijn voorzien van een EHBO-koffer, communicatie, reddingsvesten en materiaal voor lopende patrouille. De posten worden bemand door een EHBO’er en een uitrukploeg.